Debiut dwukierunkowego Moderusa Gamma

Najnowsze aktualności

25 lipca 2019 odbyła się oficjalna prezentacja pierwszego dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma, dostarczonego przez nas do MPK Poznań. W wydarzeniu zorganizowanym w nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Franowie udział wzięli przedstawiciele MPK Poznań z Prezesem Wojciechem Tulibackim oraz Zarząd Modertrans Poznań.

W ramach podpisanej umowy do MPK Poznań trafiło już 30 jednokierunkowych tramwajów Moderus Gamma, które od grudnia ubiegłego roku wożą pasażerów Poznania, a teraz rozpoczynają się dostawy wersji dwukierunkowej. Właśnie dzięki takim tramwajom możliwe będzie obsługiwanie linii tramwajowych nieposiadających pętli. Sprawdzą się również doskonale w trakcie remontów torowisk, kiedy uruchamiane jest tzw. „wahadło”. Przede wszystkim jednak zakupione zostały do obsługi nowej trasy tramwajowej na poznańskie  Naramowice.

– Zakup 50 tramwajów Moderus Gamma to największa jednorazowa inwestycja w tabor w Poznaniu – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu poznańskiego MPK – Poznań dysponuje jedną z najnowocześniejszych flot tramwajowych i autobusowych. Po zakończeniu dostaw 50 Moderusów Gamma do dyspozycji będzie 229 tramwajów, z czego ponad 75 procent będzie niskopodłogowych. Wycofane zostaną 43 najstarsze składy. W ostatnich latach w Poznaniu na nowoczesny i ekologiczny tabor przeznaczono 575 mln a więc ponad pół miliarda złotych.

Przez ostatnie kilka tygodni prezentowany tramwaj był poddawany badaniom homologacyjnym, które zakończyły się pozytywnie. Wykonane zostały między innymi testy dynamiczne, sprawdzono typy hamowania tramwaju, masę całkowitą pojazdu, naciski na poszczególne osie, poziom hałasu generowanego przez tramwaj, a także bezpieczeństwo zastosowanego wyposażenia. Na ich podstawie dla dwukierunkowego tramwaju Moderus Gamma Transportowy Dozór Techniczny wydał świadectwo homologacji, co świadczy o to o tym, że tramwaj spełnia wymagania przepisów i może bezpiecznie przewozić pasażerów. Homologacja to zielone światło do rozpoczęcia produkcji seryjnej i dostaw pozostałych tramwajów dwukierunkowych. Procedury odbiorowe, prowadzone przez MPK Poznań, rozpoczęły się 23 lipca 2019.

Wszystkie tramwaje są produkowane w oparciu o wymagania poznańskiego przewoźnika i wyposażone w wymagane przez niego elementy z uwzględnieniem wiedzy i doświadczenia Modertransu.

Prezentowany tramwaj może przewozić jednocześnie 233 pasażerów, w tym 48 na miejscach siedzących. To właśnie z myślą o pasażerach w tramwaju Moderus Gamma dla Poznania zastosowano po sześć otworów drzwiowych z każdej strony tramwaju. To pierwszy dwukierunkowy tramwaj w Poznaniu, dysponujący taką ilością strumieni wymiany pasażerów.

Wyposażenie tramwajów dwukierunkowych jest niemalże identyczne jak tramwajów jednokierunkowych – właściwą temperaturę w tramwaju zapewnia automatyczne 6-strefowe ogrzewanie i automatyczna 3-strefowa klimatyzacja. Tramwaje zostały wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej, monitory reklamowe, ładowarki USB. Zapewnione zostały także miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz stanowisko do bezpiecznego przewozu rowerów.

Na każdym końcu tramwaju dwukierunkowego znajduje się kabina motorniczego, w której pracę motorniczego ułatwia ergonomiczny, pneumatyczny, regulowany w wielu płaszczyznach fotel ze zintegrowanym zadajnikiem jazdy oraz przyciskami sterującymi wybranymi systemami tramwaju.

– Przewidujemy, że dostawy wszystkich naszych Moderusów zakończą się w tym roku – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu Modertrans Poznań.

Wszystkie pojazdy są przystosowane do instalacji superkondensatorów. We wszystkich tramwajach Moderus Gamma konstrukcja falowników trakcyjnych została oparta na najnowszych tranzystorach IGBT siódmej generacji, a przetwornice statyczne zbudowane zostały przy wykorzystaniu modułów mocy wykonanych na bazie węglika krzemu (SIC) Rozwiązania te umożliwiły obniżenie wymiarów i masy przetwornic o około 25% i uzyskanie doskonałych osiągów trakcyjnych tramwaju, zmniejszenie jego masy i w konsekwencji zmniejszenie zużycia torowisk, jak również energii potrzebnej do napędzania tramwaju oraz obniżenie poziomu emitowanego hałasu.