Skip to content
DOBRY WZÓR 2021

Pierwszy Jednoczłonowy Tramwaj Niskopodłogowy w Polsce.

Moderus Gamma LF 05 AC to pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Ma niecałe 15 metrów długości i szereg innowacji. Charakteru nadaje mu czerwony perłowy lakier i kontrastujące oklejenie. Podwieszona forma przodu daje wrażenie lewitowania. Wewnątrz zastosowano oświetlenie w technologii LED, oparte na technicznych, geometrycznych kształtach.

Innowacyjny układ napędowy tramwaju zapewniający oszczędność energii i cichą pracę.

W tramwaju zastosowano innowacyjny układ napędowy, zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy, oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT. Dodatkowo tramwaj został oparty na wózkach o ok. 15% lżejszych niż standardowo stosowane, wyposażonych w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. Dla przewoźnika efektem tego jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej.

W tramwaju nie zabrakło systemu odzysku energii podczas hamowania. Wytracana energia gromadzona jest w zasobniku zbudowanym z superkondensatorów, a następnie wykorzystywana podczas najbardziej energochłonnego procesu rozruchu lub do jazdy autonomicznej w przypadku zaniku napięcia w sieci. W przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej, tramwaj może przejechać ponad 2 kilometry z wykorzystaniem energii zgromadzonej w superkondensatorach.

Nowoczesne systemy wspomagające pracę motorniczego i komfort pasażerów.

W tramwaju zastosowano systemy wspomagające codzienną pracę motorniczego, poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort jego pracy, m.in.: system antykolizyjny, czujnik zmęczenia motorniczego oraz alkotest, warunkujący dopuszczenie motorniczego do rozpoczęcia jazdy. Nowością w zastosowaniu tramwajowym, zaczerpniętą z branży automotive, jest wyświetlacz HUD – całkowicie przezroczysty wyświetlacz przedstawiający motorniczemu podstawowe parametry jazdy. Podgrzewany i wentylowany fotel motorniczego, z możliwością regulacji położenia we wszystkich płaszczyznach, znacząco podniesie komfort pracy, podobnie jak pneumatyczna amortyzacja drgań.

Kabina motorniczego oraz przestrzeń pasażerska są w pełni klimatyzowane. Czynnikiem chłodzącym w zastosowanych urządzeniach jest dwutlenek węgla – gaz niewymagający utylizacji, neutralny dla środowiska i niepalny, a więc bardzo bezpieczny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Dodatkowo w klimatyzatorze przestrzeni pasażerskiej zastosowano możliwość odwrócenia obiegu klimatyzacji, czyli tzw. pompę ciepła.

Charakterystyka techniczna

Oznaczenie typu
LF 05 AC
Wymiary gabarytowe:
Wymiary gabarytowe: długość/szerokość/wysokość [mm]
14750/2400/3600
Szerokość toru [mm]
1435
Minimalny promien skrętu [m]
18
Wysokość podłogi [mm]
360
% niskiej podłogi
100
Napęd
prądu przemiennego
Nominalne napięcie zasilania
600 V
Miejsca stojace (5 os. /m²)
74
Miejsca siedzące
25
Łączna liczba miejsc
99