Moderus Gamma LF 05 AC zaprezentowany!

Najnowsze aktualności

  • Moderus Gamma LF 05 AC zaprezentowany!

    1 czerwca 2021

    29 maja 2021 roku zaprezentowaliśmy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC, pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Choć …

    więcej...

  • 31 maja 2021

    Tytuł Projektu: „Opracowanie nowatorskiej generacji wózków tramwajowych” Celem projektu jest opracowanie produktów nowej generacji, w postaci nowoczesnych wózków tramwajowych, które …

    więcej...

29 maja 2021 roku zaprezentowaliśmy tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC, pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Choć ma niecałe 15 metrów, to wypełniliśmy go szeregiem nowoczesnych rozwiązań. Najważniejsze z nich, a jednocześnie niewidoczne na co dzień, to innowacyjny układ napędowy, dostarczony przez firmę Medcom, zbudowany na bazie tranzystorów wykonanych z węglika krzemu (SiC), i zapewniający większą oszczędność energii podczas rozruchu, większą płynność jazdy, oraz niemal całkowicie bezgłośną pracę układu napędowego, w porównaniu do tradycyjnych tranzystorów krzemowych IGBT. Trzy lata temu, 50 pojazdów Moderus Gamma dla Poznania, jako jedne z pierwszych tramwajów w Polsce, zostały wyposażone w przetwornice pomocnicze zbudowane wyłącznie przy użyciu tranzystorów SiC. Na bazie doświadczeń wraz z firmą Medcom poszliśmy o krok dalej – teraz cały napęd skonstruowany jest z wykorzystaniem półprzewodników SiC. Zastosowanie najnowszych rozwiązań sprawia, że tramwaje stają się jeszcze bardziej „zielone”.

Dodatkowo tramwaj został oparty na wózkach o ok. 15% lżejszych niż standardowo stosowane, wyposażonych w silniki trakcyjne asynchroniczne o zmniejszonych gabarytach. To wszystko przekłada się na wyjątkowo niską masę tramwaju i minimalizację nacisków statycznych osi oraz czyni tramwaj cichym i energooszczędnym. Dla przewoźnika efektem tego jest zmniejszenie kosztów eksploatacji, mniejsze zużycie energii, lepsze właściwości dynamiczne oraz niskie zużycie obręczy kół i infrastruktury torowej. W tramwaju zainstalowany został elektromechaniczny hamulec postojowy. Takie rozwiązanie to same plusy dla operatora – ten rodzaj hamulca nie wykorzystuje płynu/oleju hamulcowego, tym samym nie są generowane odpady olejowe, nie ma konieczności płukania układu, dodatkowo nie wymaga cyklicznych badań ze strony Urzędu Dozoru Technicznego.

W nowej Gammie nie zabrakło systemu odzysku energii podczas hamowania. Wytracana energia gromadzona jest w zasobniku zbudowanym z superkondensatorów, a następnie wykorzystywana podczas najbardziej energochłonnego procesu rozruchu lub do jazdy autonomicznej w przypadku zaniku napięcia w sieci. Gromadzenie w zasobniku pojazdu energii odzyskiwanej podczas hamowania pozwala na efektywniejsze jej wykorzystanie, niż w przypadku tradycyjnej rekuperacji, czyli zwrotu energii do sieci trakcyjnej. W przypadku braku zasilania z sieci trakcyjnej, tramwaj może przejechać ponad 2 kilometry z wykorzystaniem energii zgromadzonej w superkondensatorach.

W tramwaju zastosowano systemy wspomagające codzienną pracę motorniczego, poprawiające bezpieczeństwo oraz komfort jego pracy, m.in.: system antykolizyjny, czujnik zmęczenia motorniczego oraz alkotest, warunkujący dopuszczenie motorniczego do rozpoczęcia jazdy. Nowością w zastosowaniu tramwajowym, zaczerpniętą z branży automotive, jest wyświetlacz HUD – całkowicie przezroczysty wyświetlacz przedstawiający motorniczemu podstawowe parametry jazdy. Podgrzewany i wentylowany fotel motorniczego, z możliwością regulacji położenia we wszystkich płaszczyznach, znacząco podniesie komfort pracy, podobnie jak pneumatyczna amortyzacja drgań.

W tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC znalazły się także rozwiązania nakierowane na bezpieczeństwo i wygodę podróżnych, w tym przede wszystkim: dodatkowe tablice informacji pasażerskiej dla osób słabowidzących, głosowa informacja pasażerska dla osób niewidomych, rampa dla osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych, komunikacja z motorniczym poprzez system interkomów, ładowarki USB, podgrzewane poręcze, aktywne w sezonie zimowym, czy podświetlane piktogramy na poręczach, wskazujące miejsca uprzywilejowane i niektóre z powyższych systemów.

Kabina motorniczego oraz przestrzeń pasażerska są w pełni klimatyzowane, jednak i tu postawiliśmy na innowację w branży tramwajowej. Czynnikiem chłodzącym w zastosowanych urządzeniach jest dwutlenek węgla – gaz niewymagający utylizacji, neutralny dla środowiska i niepalny, a więc bezpieczny, a jednocześnie bardzo skuteczny. Dodatkowo w klimatyzatorze przestrzeni pasażerskiej zastosowano możliwość odwrócenia obiegu klimatyzacji, czyli tzw. pompę ciepła. Daje to możliwość zapewnienia zimą identycznego komfortu cieplnego, jak w przypadku stosowania tradycyjnych nagrzewnic elektrycznych, jednakże przy użyciu znacznie mniejszej ilości energii, co wpływa na niższe koszty eksploatacyjne.

Warto dodać, że jest to nasz kolejny tramwaj, w którym postawiliśmy na design – nietypowy zarówno z zewnątrz jak i w środku. Dzięki temu otrzymaliśmy efekt, który wyróżnia ten krótki pojazd, a jednocześnie nasi klienci zyskują nowe możliwości i warianty elementów wyglądu. Tramwaj tego typu, podobnie jak w przypadku wszystkich naszych tramwajów, może być w pełni dostosowany do wymagań zamawiającego i jego budżetu.

Klikając tu możesz obejrzeć prezentację tramwaju!

Twitter: @NCBR_pl
YouTube: https://www.youtube.com/NCBRnews

Projekt współfinansowany
przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, lata 2014-2020, Działanie 1.1 „Projekty B+R przedsiębiorstw”, Poddziałania 1.1.1 „Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa”. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: „Szybka ścieżka”.

Cel projektu: Celem projektu jest stworzenie bazowej konstrukcji tramwaju nowej generacji, która charakteryzować się będzie niską masą oraz niskim zużyciem energii dzięki odpowiednio skomponowanych tworzyw sztucznych w budowie nadwozia pojazdu – podzespołów wykonanych w technologii SiC.

Efekty projektu: Planowanym efektem projektu jest bazowa konstrukcja tramwaju.

Wkład Funduszy Europejskich:  4 564 518,69 PLN

Całkowita wartość projektu: 10 306 058,45 zł